Generaliseren

Het gaat in het nieuws momenteel over ‘groepen’ mensen en met name in veroordelende zin. En terwijl het nieuws voorbij flitst en de meest vreselijke momenten over het scherm gleden, ging bij mij gisteren de deurbel. 

 

Ik deed open en er stond een ontzettend blije man van DHL. Met een vrolijke glimlach wenste hij mij een goedemorgen en meldde dat de enorme doos die hij vasthield voor mij bestemd was. Omdat ik met mijn dochter op mijn arm bij de deur stond, keek hij de gang in en zocht een plekje voor het gevaarte. “Is het goed als ik ‘m hier neer zet?”. “Tuurlijk, heel fijn bedankt !” stamelde ik verrast. Hij liet me een handtekening zetten en nadat ik hem een fijne werkdag had gewenst, liet hij me bijna in verbazing achter.

 

Deze man was een frisse wind aan positieve energie, maar gek genoeg is hij niet de enige. Ze zijn allemaal zo! Misschien omdat ik in een dorpje woon dat zo moeilijk te vinden is dat ze helemaal opgelucht zijn bij aankomst, maar: ze zijn allemaal vrolijk. En die mannen en vrouwen werken ook zo lekker zelfstandig. Actief, denkend in oplossingen.

 

Ben ik er niet? Ligt het pakje in de garage. Jahoor: ze trekken zelf de deur open, anders wordt het pakje immers nat? Met een vriendelijk briefje, voorzien van de voornaam van de bezorger. Niets leuker dan dat iemand je problemen oplost en zegt ‘groet Sietze’. Ik ben Sietze daar oprecht dankbaar voor.

 

Daarom bij deze een vrolijke nooit voor een groep mensen die best over één kam geschoren mogen worden. In mijn beleving zijn het toppers die pakketbezorgers, en naast het feit dat ze bijna altijd leuke spullen brengen, vind ik de professionaliteit, persoonlijke instelling en het werkplezier een dikke pluim waard. 

 

Bij deze !