Overtuig me maar...

Waar ik mij met regelmatig over verbaas, is het succes van de peperdure business-schools in de wereld. In een exclusief kasteel, verzamelt zich een zelf-verklaarde elite die onderwijs geniet over de hoogste haalbare vorm van leiderschap.

 

In mijn praktijk komen regelmatig oud-studenten van deze business-schools aan bod, die rondlopen met uiteenlopende uitdagingen. Wat een gemeenschappelijke deler is, is het feit dat men rondloopt met een hoofd vol overtuigingen. Overtuigingen die, na beter onderzoek, niet zo feitelijk blijken als in eerste instantie aangenomen werd.

 

Cognitieve therapie is er op gericht om overtuigingen te onderzoeken en heroverwegen. Feitelijk is het iets dat ook gebeurt in coaching-gesprekken. Leiders aan de top wordt van alles verteld over bijvoorbeeld het ‘managen van performance’ (zie ook: Zinloos Engels). Het leiding geven aan prestaties. Even denken: een prestatie is toch een gevolg? Hoe wil je daar precies leiding aan geven? Je geeft toch leiding aan mensen? Zelfstandig denkende (en hopelijk werkende) individuen die echt niet gevoelig zijn voor een dosis ‘incentives’. Ze willen gehoord worden, gezien en behandeld als volwaardige mensen. En dat laatste wordt niet gedoceerd in al die prachtige kastelen. Men heeft het liever over kennis, wetenschap en ervaringen van andere ‘toppers’. Hiermee wordt het gevoel gecreëerd dat de ‘executives in spé’ onderdeel zijn van een laag die toch door niemand begrepen wordt. En om maar eens zinvol Engels te gebruiken: dat is nu het schoolvoorbeeld van een self fulfilling prophecy.

 

Als kennis een bedrijf kon leiden was er geen vraag naar executives maar naar professoren. Wetenschap is misschien bedoeld om alles in samenhang te kunnen verklaren, maar het enige dat men feitelijk doet, is het beschrijven van een waargenomen werkelijkheid. Er is geen ruimte voor de dynamische essentie, en dat is nu precies het onderdeel waar ik mij samen met vele coachee’s op heb gefocussed. Want zou je die essentie vergeten, blijf je over met boekenwijsheid, lijsten vol onderzoeken en stugge vastgeroeste denkpatronen die zelfstandig kunnen bijdragen aan het failliet van een bedrijf. Mocht u denken: ik studeer liever aan een business-school dan dat ik werk aan mijn persoonlijk en professionele eigenheid, zou ik willen zeggen: overtuig me maar...